IRT (تومان)
تومان
تومان
ریال ایران

عصای حضرت موسی

مدرس: سردبیر مجله در اتوبوس جادویی 1402/11/4
اشتراک گذاری

شیمی
عصای حضرت موسی

تا حالا به این فکر کرده‌ای که کرۀ زمین تا چند سال دیگه نفت و گاز داره؟ اون‌وقت که منابع نفت و گاز تموم شن، ماشین‌هامون با چی کار کنن؟ چه ماده‌ای می‌تونه جایگزین خوبی برای سوخت‌های فسیلی مثه نفت و گاز باشه؟ آیا آب می‌تونه ماشین‌هامون رو به حرکت در بیاره؟ اگه یه‌روز حتی یه قطرۀ بنزین هم دیگه پیدا نشد، می‌تونم توی باک ماشین پدر و مادرم آب بریزم تا روشن شه؟ این‌ها سوالاتی‌اند که شاید در نگاه اول به چشمتون خنده‌دار بیآن؛ ولی منتظر باشید چون قراره شگفت‌زده شید.

امیدوارم شما از اون ماهی‌های بدشانسی نباشید که توی راه مجموعۀ بهتر از خودم، می‌بینید اتوبان شکافته شده.

محقق‌ها و دانشمندان آب را به عنوان جایگزینی برای سوخت‌های فسیلی معرفی کرده‌اند. یعنی شاید یه روز واقعاً بتونید با یه بطری آب معدنی باک بنزین ماشین‌تون رو پر کنید و ماشین روشن شه و شما رو به هر مقصدی که بخواید برسونه. همون‌طور که خوب می‌دونید، آب از عنصرهای هیدروژن و اکسیژن تشکیل شده و فرمول مولکولی‌اش H2O است. این روزها، شیمیدان‌ها در تلاشند که با روش‌های مختلف مثل روش‌های الکتریکی، نوری، شیمیایی و… کاری کنند تا هیدروژن و اکسیژن از هم جدا شن و به اصطلاح آب رو بشکافند؛ البته این شکافتن آب کمی با کاری که حضرت موسی با رود نیل کرد فرق داره!

ما برای شما در آزمایشگاه با روش الکتریکی این فرایند رو انجام دادیم. عکس‌های زیر از چپ به راست به ترتیب مرحلۀ قبل از اعمال جریان و بعد از اعمال جریان رو نشون می‌دن که منجر به تولید حباب اکسیژن می‌شن و ما دور این حباب براتون دایرۀ صورتی کشیدیم تا بهتر ببینید.

ما برای شما بچه‌های بهتر از خودم حتی به آزمایشگاه‌های مختلف می‌ریم تا بتونیم از آزمایش‌ها عکس ثبت کنیم و شما بهتر متوجه اتفاقی که میفته بشین.

شکافتن آب جز برای وقتی که دارید از دست فرعون فرار می‌کنید یا ترافیک رو دور می‌زنید تا با یه میان‌بر از وسط دریا بتونید به موقع به کلاس دکتر قصاب برسید، کمک می‌کنه تا هیدروژن و اکسیژن به صورت جداگانه قابل استفاده باشند و بشه اون‌ها رو به عنوان سوخت و یا برای کاربردهای صنعتی مختلفی استفاده کرد.

همون‌طور که خودتون می‌دونید، برای این که شکافتن آب راحت‌تر باشه باید عصای موسی داشته باشیم. توی علم شیمی، ما به این عصای موسی می‌گیم کاتالیزگر؛ این‌ها ماده‌هایی هستند که باعث می‌شن سرعت واکنش‌ها افزایش پیدا کنند و واکنش شکافت آب راحت‌تر انجام بشه.

حالا که این مطلب رو خوندید، بد نیست به این سوال‌ها فکر کنید و بگید به نظر شما، چرا محقق‌ها آب رو به عنوان جایگزین خوبی برای نفت، بنزین و… معرفی کرده‌اند؟ مگه آب چه مزایایی نسبت به این سوخت‌های فسیلی داره؟

نظرات (0)

اشتراک گذاری

این پست را با دیگران به اشتراک بگذارید

GDPR

هنگامی که از هر یک از وب سایت های ما بازدید می کنید، ممکن است اطلاعاتی را در مرورگر شما ذخیره یا بازیابی کند، عمدتاً به شکل کوکی. این اطلاعات ممکن است در مورد شما، تنظیمات برگزیده یا دستگاه شما باشد و بیشتر برای اینکه سایت همانطور که انتظار دارید کار کند استفاده می شود. این اطلاعات معمولاً مستقیماً شما را شناسایی نمی کند، اما می تواند تجربه وب شخصی سازی شده تری را به شما بدهد. از آنجایی که ما به حق شما برای حفظ حریم خصوصی احترام می گذاریم، می توانید برخی از انواع کوکی ها را مجاز نکنید. برای اطلاعات بیشتر و مدیریت تنظیمات برگزیده خود، روی عناوین دسته بندی های مختلف کلیک کنید. لطفاً توجه داشته باشید که مسدود کردن برخی از انواع کوکی ها ممکن است بر تجربه شما از سایت و خدماتی که ما می توانیم ارائه دهیم تأثیر بگذارد.