IRT (تومان)
تومان
تومان
ریال ایران

سفر به خواب

مدرس: سردبیر مجله در اتوبوس جادویی 1402/11/4
اشتراک گذاری
روانشناسی - سلامت

سفر به خواب

توجه به خواب باکیفیت و کامل از مهمترین موضوعات برای هر دانش‌آموزی بوده و عدم رعایت آن مشکلات زیادی را در روند تحصیلی و پیشرفت او به وجود خواهد آورد. کیفیت و مقدار خواب می‌تواند تاثیر بسیاری بر سلامت، تحصیل و رشد کودکان داشته باشد.

خواب شب

در بهتر از خودم، ما با دو گروه از دانش آموزان همراه هستیم:

دستۀ اول. دانش‌آموزان مقطع ابتدایی
دستۀ دوم. دانش‌آموزان مقطع متوسطۀ اول

ساعت خواب این دو گروه با یکدیگر تفاوت‌هایی جزئی دارد؛ دانش‌آموزان ابتدایی باتوجه به اینکه در سن رشد هستند، نیاز به حداقل ۸ ساعت و دانش‌آموزان مقطع متوسطه نیاز به حداقل ۷ ساعت خواب در هر شبانه‌روز دارند.
دانش آموزان پایۀ ششم اغلب از من می‌پرسند:

چرا زمان خواب ما از دانش‌آموزان گروه دیگه بیشتره؟!


همانطور که بالاتر بهش اشاره شد، شما دانش‌آموزان عزیز پایۀ ششم در حال رشد هستید و هورمون رشد در خواب به میزان بیشتری ترشح می‌شود. در نتیجه، به ساعت خواب بیشتری نیاز دارید.

خواب به غیر از استراحت لازم برای بدن، می‌تونه پر از سفرهای گوناگون و لذت‌بخش باشه.

خواب ظهر

اگر عادت به خواب ظهر دارید، می‌توانید حداقل ۳۰ دقیقه تا حداکثر ۱:۳۰ ساعت -با توجه به چرخۀ خواب- استراحت کنید.
اما اگر به خواب ظهر عادت ندارید، می‌توانید حداقل ۱۵ دقیقه تا حداکثر ۳۰ دقیقه در حالت خواب قرار بگیرید: چشم‌های خود را ببندید و تصویرسازی مثبت داشته باشید؛ برای مثل، قبول شدنتان در آزمون تیزهوشان را تصور کنید.

سخنی با والدین

از مهمترین تاثیرات روانی‌ عدم خواب کافی می‌توان به اعتماد به نفس پایین، اضطراب و ابتلا به افسردگی اشاره کرد. ناگفته نماند که خواب ناکافی می‌تواند تاثیرات منفی روی تحصیل نیز داشته باشد.بنابراین، تا جایی که برایتان مقدور است سعی کنید به ساعت خواب دانش‌آموز خود توجه داشته باشید. اگر می‌خواهید میزان خوابیدن کودکان و نوجوانان خویش در این بازۀ سنی را تحت کنترل درآورید، لازم است برنامۀ خواب منظم و دقیقی بچینید که در آن زمان خوابیدن روزهای عادی هفته با تعطیلات آخر هفته تفاوتی نداشته باشد.

نظرات (0)

اشتراک گذاری

این پست را با دیگران به اشتراک بگذارید

GDPR

هنگامی که از هر یک از وب سایت های ما بازدید می کنید، ممکن است اطلاعاتی را در مرورگر شما ذخیره یا بازیابی کند، عمدتاً به شکل کوکی. این اطلاعات ممکن است در مورد شما، تنظیمات برگزیده یا دستگاه شما باشد و بیشتر برای اینکه سایت همانطور که انتظار دارید کار کند استفاده می شود. این اطلاعات معمولاً مستقیماً شما را شناسایی نمی کند، اما می تواند تجربه وب شخصی سازی شده تری را به شما بدهد. از آنجایی که ما به حق شما برای حفظ حریم خصوصی احترام می گذاریم، می توانید برخی از انواع کوکی ها را مجاز نکنید. برای اطلاعات بیشتر و مدیریت تنظیمات برگزیده خود، روی عناوین دسته بندی های مختلف کلیک کنید. لطفاً توجه داشته باشید که مسدود کردن برخی از انواع کوکی ها ممکن است بر تجربه شما از سایت و خدماتی که ما می توانیم ارائه دهیم تأثیر بگذارد.