IRT (تومان)
تومان
تومان
ریال ایران

چرا تلاش‌هام توی ریاضی جواب نمی‌ده؟ (قسمت دوم)

مدرس: سردبیر مجله در اتوبوس جادویی 1402/11/4
اشتراک گذاری
روش مطالعه - ریاضی

چرا تلاش‌هام توی ریاضی جواب نمی‌ده؟ (قسمت دوم)

خوش اومدید همسفرای خوبم به یه ایستگاه دیگه از مسیر اتوبوس جادوییمون.

اگر از اول سفر همراه ما نبودید حتما بزنید روی این لینک و مسیر رو از ابتدا شروع کنید. توی این ایستگاه می‌خوایم راجع به ادامۀ مراحل یادگیری حل مسائل ریاضی و تکمیل اون حرف بزنیم.

گام دوم: تمرین و حل مسئله

بخش عمدۀ مسیر یادگیریتون توی این گامه؛ پس با دقت دنبال کنید.

یادتون هست که توی گام قبل (که یادگیری بود) ما چیزی حدود ۳۰ درصد مطالب درس رو یاد گرفتیم و گفتیم باقی مطالب رو توی تمرین و تست‌ها قراره یاد بگیریم.

اما چیکار کنیم که بازدهی بهتری داشته باشیم؟

(یه موردی رو توی پرانتز بهتون بگم: تمام چیزایی که اینجا می‌گم بازدهی شما توی درس خوندن رو قراره بیشتر ‌بکنن و می‌تونید با انجامشون به نظم و دقت بیشتر برسید و همچنین تایم ذخیره کنید و کمتر خسته شید. در واقع شاید همین الان حس کنید مشکلی توی درس خوندن ندارید و همین روشی که تا الان درس خوندید براتون جواب می‌ده؛ درسته اما همیشه از خودتون بپرسید که بهتر هم می‌تونه بشه؟ می‌تونم با همین مقدار درس خوندن بازدهی بیشتری داشته باشم؟ این همون چیزیه که ما این‌جا دنبالشیم.)

چند نکته که باید بهش توجه کنید:

اول سراغ تمرین و تکلیفی برید که پاسخش در دسترستون هست و می‌تونید پاسختون رو باهاش چک کنید؛ اگه حل ویدئویی داشته باشن که چه بهتر.

در ابتدای تمرین این گام، سوالات رو دونه‌دونه حل کنید و بعد از اینکه هر سوال رو چک کردید و مطمئن شدید که یاد گرفتید برید سراغ سوال بعد. (اگه الان براتون این سوال پیش اومده که چجوری باید چک کنید، منتظر باشید و خوندن مطلب رو ادامه بدید چون جواب این سوال رو جلوتر گفتم.)

اگه سوالی رو بلد نبودید، بعد از اینکه یادش گرفتید کنارش یک علامت منفی بزنید تا فردای اون روز دوباره حلش کنید.

بعد از اینکه یه تعدادی تمرین (مثلاً ۱۰ تا) رو دونه‌دونه و سر فرصت حل کردید، لازمه از اینجا به بعد سوالات رو چندتا چندتا حل کنید و برای خودتون زمان بگیرید. باید بدونید اینه که توی هیچ سیاره‌ای، وقت نامحدودی برای حل کردن پنج تا سوال ریاضی نخواهید داشت. (کلاً باید برای درس خوندنتون زمان‌بندی و برنامه‌ریزی مشخص داشته باشید. بدون برنامه‌ریزی، زمان و انرژی هدر رفته‌اتون زیاد می‌شه؛ توی یه مطلب دیگه راجع به نحوه برنامه‌ریزی هم سعی می‌کنم نکاتی رو بگم.)

 متناسب با سختی سوالات و توانایی‌تون توی اون مبحث، یک زمان مناسب برای خودتون تعیین کنید و نذارید بیشتر از اون حل کردنتون طول بکشه و به مرور، زمانی که برای خودتون در نظر می‌گیرید رو کمتر کنید، سختی سوالات رو بیشتر و تعدادشون رو هم بیشتر؛ یعنی اول پنج‌تا پنج‌تا حل کنید، بعدش ده‌تا ده‌تا و…

موقع حل، اگه یه سوال رو بلد نبودید برید سراغ سوال بعد و وقت رو تلف نکنید؛ و بعد از اینکه همۀ سوالات رو حل کردید، اگه یه سوال به نظرتون ارزش وقت گذاشتن بیشتر داشت می‌تونید خارج از تایمی که در نظر گرفته بودید روش وقت بذارید.

در کل، مدیریت زمانتون رو بدست بگیرید و همیشه یه ساعت کنارتون باشه.

برای این که خوب نتیجه بگیریم، لازمه یاد بگیریم چطور درست درس بخونیم.

خب، همون‌طور که بهتون قول داده بودم الآن کمی راجع به این صحبت می‌کنیم که چه‌طور حل سوالاتتون رو چک کنید که مفید باشه و بهترین نتیجه رو بده.

رفع اشکال کردن: این قسمت خیلی مهمه؛ چون دقیقاً جاییه که یادگیری شما کامل‌تر میشه. پس در موردش اهمال نکنید و اصلاً رفع اشکال سوالاتتون رو به آینده موکول نکنید.

فرض کنید نیم‌ساعت به خودتتون وقت دادید و ۱۰تا سوال حل کردید؛ توی این ۱۰ سوال، سه سوال رو غلط حل کردید و دوتا هم نزده داشتید. اول از همه این‌که لازم نیست سوالاتی که درست زدید رو چک کنید؛ مگه اینکه بدونید که شانسی زدید.

ابتدا برید سراغ سوالاتی که غلط زدید. سعی کنید خودتون بفهمید که کجای راه رو اشتباه رفتید. اگه بعد از یه مدت زمان کوتاه متوجه نشدید، برید سراغ جزوه‌اتون (و نه پاسخنامه). سعی کنید سوالات و مباحث که شبیه سوالی هستند که غلط زده‌اید رو توی جزوه‌اتون پیدا کنید.

اگه پیدا نکردید باید اون سوال و نکته‌اش رو به جزوه‌اتون اضافه کنید. این کار باعث میشه نکات هر مبحث کم‌کم کامل بشه توی جزوه‌اتون و یه مرجع خیلی خوب داشته باشید که بعداً خیلی به کارتون میاد. اگه سوال توی جزوه نبود، برید سراغ پاسخنامه؛ ولی یادتون باشه که پاسخنامه فقط برای راهنمایی شماست و شما خودتون باید دوباره سوال رو حل کنید.

خیلی از بچه‌ها وقتی پاسخنامه رو می‌بینن و یادشون میاد که کجا اشتباه کردن، می‌رن سراغ سوال بعدی؛ اما این خیلی اشتباهه. وقتی اشکالتون رو متوجه شدید باید یک بار دیگه و این‌بار خودتون سوال رو حل کنید.

موقع رفع اشکال دست به قلم باشید.

با یه نکتۀ کلیدی این مطلب رو به پایان می رسونم:

توی هر مرحله از یادگیریتون تلاش کنید. ارتباط‌ها رو پیدا کنید. توی ریاضی، مباحث مثل پازل می‌مونن و باید توی هر مرحله سعی کنید اجزای این پازل رو کنار هم بذارید و کامل کنید. این کار درک ریاضی‌تون رو خیلی بالا می‌بره.

نظرات (0)

اشتراک گذاری

این پست را با دیگران به اشتراک بگذارید

GDPR

هنگامی که از هر یک از وب سایت های ما بازدید می کنید، ممکن است اطلاعاتی را در مرورگر شما ذخیره یا بازیابی کند، عمدتاً به شکل کوکی. این اطلاعات ممکن است در مورد شما، تنظیمات برگزیده یا دستگاه شما باشد و بیشتر برای اینکه سایت همانطور که انتظار دارید کار کند استفاده می شود. این اطلاعات معمولاً مستقیماً شما را شناسایی نمی کند، اما می تواند تجربه وب شخصی سازی شده تری را به شما بدهد. از آنجایی که ما به حق شما برای حفظ حریم خصوصی احترام می گذاریم، می توانید برخی از انواع کوکی ها را مجاز نکنید. برای اطلاعات بیشتر و مدیریت تنظیمات برگزیده خود، روی عناوین دسته بندی های مختلف کلیک کنید. لطفاً توجه داشته باشید که مسدود کردن برخی از انواع کوکی ها ممکن است بر تجربه شما از سایت و خدماتی که ما می توانیم ارائه دهیم تأثیر بگذارد.