IRT (تومان)
تومان
تومان
ریال ایران

بارش شهابی

مدرس: سردبیر مجله در اتوبوس جادویی 1402/11/4
اشتراک گذاری

بارش شهابی

امسال، اوج این بارش شهابی روز ۲۲ مرداد خواهد بود و خبر خوب بچه‌های بهتر از خودم اینه که فقط ۱۰ درصد از ماه توی آسمون دیده می‌شه. پس آسمون به قدری تاریکه که می‌تونید چشمک ستاره‌ها و گذشتن شهاب‌ها رو ببینید. توی اوج این بارش می‌شه عبور بیشتر از ۱۰۰ شهاب رو در هر ساعت دید؛ در حالی که توی شب‌های عادی فقط حدود ۵ شهاب در ساعت توی آسمون دیده می‌شه.

اگه نمی‌تونید همون روز برای رصد و تماشای آسمون و شهاب‌های برساوشی جایی برید، غصه نخورید. چند روز قبل و چند روز بعد از اوج بارش شهابی هم می‌شه یه عالمه شهاب برساوشی توی آسمون شب پیدا کرد. ما، تیم بهتر از خودم، روز پنجشنبه رو برای رفتن همراه شما و تماشای این بارش شهابی انتخاب کردیم که نگران شنبه و کار و شلوغی‌های اول هفته نباشید. می‌تونید با ما به این سفر بیآید و رخت خستگی کارها و کلاس‌های هفتۀ قبل رو از تنمون بتکونیم و همگی برای شروع یه هفتۀ جدید با کلاس‌های جذاب SchoolPlus  و کلاس‌های جذاب دکتر قصاب با انرژی و خوشحالی برگردیم.

بارش شهابی برساوشی به خاطر گذشتن کرۀ زمین از بین بقایا و تودۀ یخ و سنگ به جا مونده از دنباله‌دار سوئیفت-تاتل به وجود میآد. سال ۱۸۶۲ بود که دو ستاره‌شناس به اسم‌های لوئیس سوئیفت و هوراس تاتل، هر کدوم جدا و بی‌خبر از کار همکارش، بزرگ‌ترین دنباله‌داری رو که مرتب از نزدیکی زمین می‌گذشت کشف کردند و برای همین کشف همزمان، اسم هر دوی اون‌ها رو روی این دنباله‌دار گذاشتند. آخرین بار سال ۱۹۹۲ بود که دنباله‌دار سوئیفت-تاتل از نزدیکی زمین گذشت و دفعۀ بعدی که از نزدیکی زمین می‌گذره سال ۲۱۲۶ خواهد بود. درسته که هیچکدوم از ما تا ۱۰۰ سال دیگه نمی‌تونیم این دنباله‌دار رو ببینیم، ولی هر سال از بین سنگ و یخ‌هایی که توی این مسیر از خودش به جا گذشته رد می‌شیم و آسمون بالای سرمون با ردّ درخشان این تکه‌ها که با سرعت و دمای خیلی خیلی زیاد وارد جوّ زمین می‌شن و می‌سوزن روشن می‌شه. شاید الآن کمی ترسیده باشید که نکنه یکی از این شهاب‌ها به زمین بخوره، یه شهر رو نابود کنه و یا موجودات فضایی ترسناکی رو با خودش به زمین بیآره؛ ولی جای هیچ ترسی نیست! بیشتر این شهاب‌ها خیلی کوچیکن (شاید چیزی اندازۀ یه دونه ماسه) و همین که وارد جوّ زمین می‌شن، می‌سوزن و از بین می‌رن و ما ردّ سوختنشون رو توی آسمون می‌بینیم. دلتون برای آدم فضایی‌ها هم نسوزه. کدوم آدم فضایی رو می‌شناسید که بتونه سوار سفینه‌ای بشه که فقط اندازۀ یه دونه ماسه‌س؟

حالآ که تابستونه و گرما بیداد می‌کنه، کافیه شب رصد کمی صبور باشید و بدون اینکه نیازی به نگرانی برای سرما باشه، منتظر بمونید و به بالای سرتون خیره شید تا شهاب‌هایی رو که می‌‌سوزن و می‌درخشن رو توی آسمون ببینید. اگه همراه ما و بچه‌های بهتر از خودم باشید، ما تمام وسایلی رو که برای راحتی بیشتر این شب لازمه همراهمون میآریم؛ ولی اگه خواستید خودتون جایی برید، بد نیست که بعضی چیزها رو توی کوله‌تون بذارین:

۱. چند روز زودتر حتماً جایی رو که می‌خواید برید انتخاب کنید، موقعیت مکانی و آب و هوای روزهای آینده‌ش رو نگاه کنید و راه‌ها و جزئیات رسیدن و موندن توی اون مکان رو به دقت بررسی کنید.

۲. حتماً زیرانداز همراه خودتون ببرید تا راحت بتونید روش بشینید، استراحت کنید و یا دراز بکشید و آسمون رو تماشا کنید.

۳. حتماً به فکر جایی برای گذروندن بقیۀ شب باشید؛ اگر می‌خواید تمام شب رو همون جایی بمونید که آسمون رو تماشا می‌کنید، بد نیست یه چادر کوچیک همراهتون باشه.

۴. اکثر جاهایی که برای رصد ستاره‌ها و تماشای آسمون مناسبن، از شهر و نورهای مزاحم ساختمون‌ها دورن و برای همین شب‌های خیلی تاریکی دارن. چراغ‌قوه همراهتون ببرید که توی تاریکی به مشکل نخورید.

۵. برای تماشای بارش شهابی برساوشی نیازی به تلسکوپ و دوربین‌های شکاری ندارید و به راحتی می‌تونید با چشم شهاب‌ها رو ببینید؛ ولی اگه دلتون خواست از شب رصدی‌تون بیشترین استفاده رو ببرید و چیزهای بیشتری توی دل سیاه شب و آسمون پیدا کنید، می‌تونید یه تلسکوپ ساده و سبک یا دوربین دوچشمی همراهتون داشته باشید.

۶. و دست آخر، جذاب‌ترین و مهم‌ترین چیزی که باید یادتون باشه: حتماً خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های مقوی و مختلف با خودتون ببرید. باور کنید که هیچ‌چیز به اندازۀ خوراکی‌هایی که همراهتونه، یه سفر یه‌روزه رو زیبا و جذاب نمی‌کنه. شما که دوست ندارید تمام شب رو به آسمون نگاه کنید در حالی که دلتون ضعف می‌ره و قار و قور می‌کنه؟

اگه نمی‌تونید برای این رصد و سفر کوتاه جذاب به ما بپیوندید یا نمی‌تونید با خانواده توی این چن شب برای تماشای این بارش شهابی جایی برید، ابداً ناراحت نباشید. می‌تونید توی سایت‌ زیر، چیزهایی رو ببینید که آدم‌های دیگه توی آسمون نمی‌بینن. توی این سایت (روی Meteor showers from space کلیک کنید) می‌تونید ببینید که چطور زمین هر سال از توی تودۀ باقی مونده از دنباله‌دار سوئیفت-تاتل رد می‌شه و تکه‌های یخ و سنگ معلق توی فضا چطور بارش شهابی رو به وجود میآرن. حتی می‌تونید سالی که دلتون می‌خواد رو انتخاب کنید و یا سرعت پیش رفتن جهان رو هرچه‌قدر دلتون خواست کم و زیاد کنید. تازه، می‌تونید اپلیکیشن Stellarium (برای iOS و برای Android) رو روی تلفن همراهتون دانلود کنید و بدون این‌که از اتاق بیرون برید یا از روی تخت بلند شید، دوربین گوشی رو به سمت سقف بگیرید و توی صفحه‌ی گوشی، شهاب‌هایی رو که همون لحظه از بالای سرتون رد می‌شن ببینید. جز این، می‌تونید شکل‌هایی رو که آدم‌ها از اول تاریخ با ستاره‌ها و توی آسمون ساختن رو پیدا کنید.

اگه دوست داشتید برای این برنامه و سفر یه روزه همراه بچه‌های بهتر از خودم باشید و برای اطلاع از جزئیات بیشتر این برنامه با دفتر مرکزی مجموعه تماس بگیرید.

نظرات (0)

اشتراک گذاری

این پست را با دیگران به اشتراک بگذارید

GDPR

هنگامی که از هر یک از وب سایت های ما بازدید می کنید، ممکن است اطلاعاتی را در مرورگر شما ذخیره یا بازیابی کند، عمدتاً به شکل کوکی. این اطلاعات ممکن است در مورد شما، تنظیمات برگزیده یا دستگاه شما باشد و بیشتر برای اینکه سایت همانطور که انتظار دارید کار کند استفاده می شود. این اطلاعات معمولاً مستقیماً شما را شناسایی نمی کند، اما می تواند تجربه وب شخصی سازی شده تری را به شما بدهد. از آنجایی که ما به حق شما برای حفظ حریم خصوصی احترام می گذاریم، می توانید برخی از انواع کوکی ها را مجاز نکنید. برای اطلاعات بیشتر و مدیریت تنظیمات برگزیده خود، روی عناوین دسته بندی های مختلف کلیک کنید. لطفاً توجه داشته باشید که مسدود کردن برخی از انواع کوکی ها ممکن است بر تجربه شما از سایت و خدماتی که ما می توانیم ارائه دهیم تأثیر بگذارد.